Kvantitativ metod, grundläggande kurs, 7.5 hp
Quantitative Methods, Basic Course, 7.5 credits
7FIBL01
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
- Forskningsdesign, forskningshypoteser, reliabilitet och validitet.
- Deskriptiv statistik (centralmått, spridningsmått, korrelationer).
- Grundläggande inferensstatistik (z-test, t-test, chi-två test), envägs-ANOVA och korrelationer.
Denna kurs är planerad att ges ht-24, vt-26, ht-27.
Anmälan
https://forms.office.com/e/3BGxELEPFJKontaktinformation
-
Ulf Träff
Examinator
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.
Externa doktorander behöver skicka in ett intyg på att man är antagen till forskar- eller masterutbildning till forskningsadministration@ibl.liu.se
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på forskarutbildningsnivå muntligt och skriftligt kunna:
- Identifiera och formulera kvantitativa frågeställningar
- Välja och använda adekvata grundläggande statistiska metoder för att analysera data
- Genomföra grundläggande statistiska analyser med hjälp av statistikprogram tex SPSS
- Presentera, granska och värdera kvantitativa forskningsresultat
- Redogöra för och kritiskt granska den kvantitativa vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Kursinnehåll
- Forskningsdesign, forskningshypoteser, reliabilitet och validitet.
- Deskriptiv statistik (centralmått, spridningsmått, korrelationer).
- Grundläggande inferensstatistik (z-test, t-test, chi-två test), envägs-ANOVA och korrelationer.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar som växlar mellan teoretiska diskussioner inom en kvantitativ ram och mer praktiska statistiska moment med hjälp av SPSS. Deltagarna förväntas aktivt delta i all undervisningsverksamhet.
Examination
Deltagarna examineras genom att skriva ett kurspapper.
På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.