Kvantitativ metod, grundläggande kurs, 7.5 hp

Quantitative Methods, Basic Course, 7.5 credits

7FIBL01

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

  • Forskningsdesign, forskningshypoteser, reliabilitet och validitet.
  • Deskriptiv statistik (centralmått, spridningsmått, korrelationer).
  • Grundläggande inferensstatistik (z-test, t-test, chi-två test), envägs-ANOVA och korrelationer.

Denna kurs är planerad att ges ht-24, vt-26, ht-27.

Anmälan

https://forms.office.com/e/qusjpMA1Fw

Kontaktinformation

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att man är antagen till forskarutbildning eller masterutbildning.

Externa doktorander kan delta på IBLs forskarutbildningskurser i mån av plats. Efter anmälan tar kursansvarig beslut om det finns plats.

Externa doktorander behöver också skicka in ett intyg till forskningsadministration@ibl.liu.se som visar att man är antagen till forskar- eller masterutbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på forskarutbildningsnivå muntligt och skriftligt kunna:

  • Identifiera och formulera kvantitativa frågeställningar
  • Välja och använda adekvata grundläggande statistiska metoder för att analysera data
  • Genomföra grundläggande statistiska analyser med hjälp av statistikprogram tex SPSS
  • Presentera, granska och värdera kvantitativa forskningsresultat
  • Redogöra för och kritiskt granska den kvantitativa vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Kursinnehåll

  • Forskningsdesign, forskningshypoteser, reliabilitet och validitet.
  • Deskriptiv statistik (centralmått, spridningsmått, korrelationer).
  • Grundläggande inferensstatistik (z-test, t-test, chi-två test), envägs-ANOVA och korrelationer.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av föreläsningar som växlar mellan teoretiska diskussioner inom en kvantitativ ram och mer praktiska statistiska moment med hjälp av SPSS. Deltagarna förväntas aktivt delta i all undervisningsverksamhet.

Examination

Deltagarna examineras genom att skriva ett kurspapper.

På kursen ges betygen godkänd och ej godkänd

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs av för kursen ansvarig lärare.