Tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling, 3.0 hp

Interdisciplinary Perspectives on Sustainable Development, 3.0 credits

7FFFK01

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Denna kurs fokuserar på begrepp som är centrala för analys inom miljövetenskap och samhällsdialog inom naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora, samt offentliga debatter. Vi kommer att undersöka nyckelfrågorna inom miljöhållbarhet och utveckling och hur dessa löses interdisciplinärt baserat på både naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga perspektiv på dessa begrepp. Under kursen kommer studenterna att utforska hur dessa begrepp definieras och används både inom vetenskap och politik genom föreläsningar, seminarier och projekt presentationer.

För mer information och anmälan, kontakta joyanto.routh@liu.se

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet till kurser på forskarutbildningsnivå har den som har

  • avlagt en examen på avancerad nivå,
  • fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller på något annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper

Särskild information

Den prioriterade målgruppen för kursen är forskarstuderande antagna på en forskarutbildning på Linköping universitets filosofiska fakultet. Övriga sökande erbjuds kursen i mån av plats.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Demonstrera en konceptuell förståelse för hållbar utveckling.
  • Demonstrera en grundläggande förståelse för hur hållbar utveckling och relaterade begrepp används i vetenskapliga praktiker och diskussioner, såväl som i allmänna debatter.

Färdighet och förmåga

  • Ha förmågan att tillämpa ett urval av nyckelbegrepp kring hållbar utveckling på det egna pågående avhandlingsarbetet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring trender, kontroverser och tolkningar av ett urval nyckelbegrepp inom tvärvetenskaplig miljöforskning om hållbar utveckling.

Kursinnehåll

Kursens fokus ligger på centrala begrepp och analytiska förhållningssätt som är avgörande för hållbarhetsanalys inom naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora, samt allmänna diskussioner om hållbarhet. Kursen ger en förståelse för hur dessa centrala begrepp och analytiska förhållningssätt har utvecklats över tid, definieras och tillämpas både inom vetenskapliga och politiska sammanhang. Genom det tvärvetenskapliga tillvägagångssättet kommer kursen att behandla både naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv.

Föreläsningar kommer att ge en kontext till centrala begrepp och analytiska förhållningssätt som är viktiga för att förstå och bedöma hållbar utveckling i olika sammanhang. Seminarierna kommer att användas för att diskutera studenternas läsning av litteraturen och deras förståelse och bedömning av styrkor och svagheter med begrepp och analytiska metoder mer generellt men även i relation till deras pågående doktorandprojekt.

Undervisnings- och arbetsformer

Litteraturseminarier, föreläsningar och författande av korta reflektioner efter diskussioner på seminariet.

Examination

Aktiv deltagande på seminarier där deltagarna muntligt måste kunna visa att de har läst och reflekterat över litteraturen. Deltagarna skriver även en avslutande reflektionsuppsats (upp till 6 sidor) med målet att relatera relevanta delar av kursen till deras pågående doktorandprojekt. Uppsatserna presenteras och diskuteras vid examinationsseminariet. Deltagarna har tillgång till 0,5 timmars handledning under skrivprocessen.

Alla moment är obligatoriska och närvaro krävs för godkänd kurs.

Examinationen vid textseminarierna är muntlig och uppsatsexaminationen är i första hand skriftlig men det aktiva deltagandet vid uppsatsseminariet vägs också in.

Det ges möjlighet till omexamination av obligatoriska moment i anslutning till kursen efter dialog med kursansvarig. Därefter erbjuds deltagande i examination vid senare kurstillfälle. Omfattningen vid omexamination skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Kurslitteraturen fastställs inför varje gång kursen ges.

Övrig information

Om kursen upphör eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer.

För information om kursen, kontakta susanne.eriksson@liu.se

Kursen ges nästa gång höstterminen 2025