Kvalitativa forskningsmetoder i teori och praktik, 6.0 hp

Qualitative Research Methods in Theory and Practice, 6.0 credits

6FIEI39

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse av ett urval av förhållningssätt och metoder i kvalitativ forskning (rörande studiedesign, datainsamling och analys), dess likheter och olikheter, samt stärka doktorandens förmåga att göra väl avvägda metodval, samt motivera metodvalets konsekvenser och implikationer för forskningens genomförande och resultat. Under kursen diskuteras också kvalitetskriterier för god kvalitativ forskning.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Inga särskilda förkunskaper krävs men det är önskvärt att doktoranden har en grundläggande förståelse för forskningsmetodik, t ex genom kurser i Philosophy of Science eller andra grundläggande kurser i forskningsmetodik.

Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Särskild information

Målgrupp

Doktorander som sin forskning använder och/eller har intresse att förstå mer om kvalitativ forskningsmetodik.

Lärandemål

Kursen syftar till att ge en fördjupad förståelse av ett urval av förhållningssätt och metoder i kvalitativ forskning (rörande studiedesign, datainsamling och analys), dess likheter och olikheter, samt stärka doktorandens förmåga att göra väl avvägda metodval, samt motivera metodvalets konsekvenser och implikationer för forskningens genomförande och resultat. Under kursen diskuteras också kvalitetskriterier för god kvalitativ forskning.

Efter genomgången kurs ska doktoranden kunna:

  • redogöra för ett urval av centrala metoder och förhållningssätt inom kvalitativ forskning.
  • förklara hur olika metoder inom kvalitativ forskningsmetodik förhåller sig till varandra
  • förklara kvalitetskriterier för god kvalitativ forskning och hur dessa påverkas och kan uppfyllas genom olika metoder
  • diskutera praktiska perspektiv på genomförande av kvalitativ forskning och val av metod

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika kvalitativa förhållningssätt och forskningsmetoder såsom fallstudier (case studies), etnografi, aktionsforskning, samt datainsamlingsmetoder såsom intervjuer, observationer och tillhörande analysmetoder.

Kursen har ett särskilt fokus på att förstå likheter och skillnader mellan olika förhållningssätt och metoder, samt förstå hur metodval påverkas av olika faktorer såsom forskningsfokus, och studieobjekt. Detta ligger till grund för diskussioner om vad god kvalitativ forskning är och hur det kan uppnås, samt praktiska konsekvenser för forskningens genomförande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen bygger på seminarier som fokuserar på särskilt avgränsade metoder och förhållningssätt (se ovan under innehåll). Kursdeltagarna förbereder seminarierna genom obligatorisk läsning och en kort essä. Seminarieledaren ger tillsammans med en eller flera diskutanter en överblick av seminariets innehåll och leder diskussionen kring ett antal utvalda frågor där samtliga deltagare ska delta. Kursen avslutas genom att deltagarna skriver en uppsats som kopplar utvalda lärdomar och relevant litteratur till sin egen forskning.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande, inlämningsuppgift inför varje seminarium och en uppsats.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som

studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför

utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.