Orienteringskurs i forskningsmetod, 4.0 hp

Orientation course in research method, 4.0 credits

0FIEI11

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Det här är en institutionsgemensam kurs för samtliga forskarstuderande vid IEI. Målgruppen är doktorander på IEI. Kursen är utvecklad för doktorander som nyligen påbörjat sin forskarutbildning.

Kursen riktar sig till alla nya doktorander på IEI inom alla forskarutbildningsämnen och syftar även till att ge en övergripande inblick i den forskningsmässiga bredd som existerar inom institutionen.

Kursen har utformats för att introducera förmågor och färdigheter, enligt högskoleförordningens mål för forskarutbildningen.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Särskild information

Det här är en institutionsgemensam kurs för samtliga forskarstuderande vid IEI. Målgruppen är doktorander på IEI. Kursen är utvecklad för doktorander som nyligen påbörjat sin forskarutbildning

Lärandemål

Kursen riktar sig till alla nya doktorander på IEI inom alla forskarutbildningsämnen och syftar även till att ge en övergripande inblick i den forskningsmässiga bredd som existerar inom institutionen.

Kursen har utformats för att introducera förmågor och färdigheter, enligt högskoleförordningens mål för forskarutbildningen, genom:

  • att visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet (2a),
  • att visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar (4),
  • samt värderingsförmåga och förhållningssätt genom att visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används (11).

Kursens syfte är att den studerande efter kursen ska:

  • ha utvecklat sin förmåga att göra väl underbyggda val i sin egen forskning (problemformulering, metoder, teorier och avgränsningar),
  • kunna reflektera kring olika typer av forskningsdesign och dess relevans inom olika områden,
  • kunna resonera om forskningens roll i samhället, forskningsfinansiering och sätta sin egen forskning i sådana större sammanhang

Kursinnehåll

Det här är en orienteringskurs inom forskningsmetodik som är en baskurs för alla forskarstuderande. Kursen inkluderar en allmän introduktion till forskarutbildningarna (tidigare introduktionsdag). Kursens föreläsningar, seminarier och praktiska övningar kring fyra olika teman:

  1. Vad kan vara vetenskaplig kunskap?

  2. Hur kan forskningsproblem formuleras, adresseras och forskningsprocesser designas?

  3. Vad är vetenskaplig publicering?

  4. Hur kan ett forskningsbart problem hanteras i mitt ämne (avhandlingsanalys och presentation av eget avhandlings-PM)

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen omfattar fyra teman och varje tema, som behandlas under inledande föreläsningar, genom övningar och diskuteras i olika former av seminarier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande och genomförande av föreskrivna övningar för respektive tema.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

En kursinformation distribueras i samband med kursstart. Där återfinns schema för kursen, kurslitteratur samt närmare instruktioner.

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som

studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför

utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.