Entreprenörskap i teori och praktik, 7.5 hp

Entrepreneurship in Theory & Practise, 7.5 credits

0FIEI05

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen syftar till att ge kunskap om entreprenörskap i olika sammanhang och situationer. Deltagarna arbetar i mindre team som får i uppgift att formulera, utveckla och presentera en idé samt att ta fram en övergripande affärs- och utvecklingsplan för hur denna skulle kunna utvecklas och nyttiggöras.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Särskild information

Kursen vänder sig först och främst till forskarstuderande vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling men den är även öppen för doktorander vid LiU och andra universitet.

Lärandemål

Idag är det allmänt accepterat att ett universitet förutom att bidra med forskning och utbildning även ska medverka till samhällets utveckling och stödja andras lärande. I detta sammanhang lyfts det entreprenöriella universitetet fram som en organisation vars strategi och operativa verksamhet underlättar dess samverkan med näringslivet, främjar kreativitet och idéutveckling samt överlag inspirerar medarbetarna till ett entreprenöriellt förhållningssätt.

Innebörden av entreprenörskap är bred och innefattar b.la. etablering av start-ups från forskningsresultat, utveckling av en ny kurs, och samverkan med omgivande samhället. Detta synsätt på entreprenörskap ligger till grund i denna kurs.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll består av följande moment:

  • entreprenörskap inom olika sammanhang och situationer
  • värdering av potential för idéer och framväxande projekt
  • marknadsföring och försäljning av nya och annorlunda idéer
  • skydd av idéer (immaterialrättsliga aspekter)
  • innovation och entreprenöriella ekosystem, olika aktörer, organisationer och resurser som finns för att främja nyttiggörandet av forskning
  • exempel på lyckade och misslyckade företag
  • coaching av team som stödjer arbetet med att utveckla en idé och skrivandet av ”affärsplanen” där varje team träffar en erfaren coach minst två gånger á en timme under kursen
  • presentation av ”affärsplan” (kommersialisering/exploateringsplan) för en idé.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen genomförs i form av ett antal halvdagsseminarier där praktik varvas med teori. Deltagarna arbetar i mindre team som får i uppgift att formulera, utveckla och presentera en idé samt att ta fram en övergripande affärs- och utvecklingsplan för hur denna skulle kunna utvecklas och nyttiggöras. Det är möjligt att arbeta med en påhittad idé.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig rapport (”affärsplanen”), som presenteras muntligt vid ett slutseminarium. Det krävs att man är aktiv under workshops, teamarbetena och coaching-sessionerna.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Ytterligare kursinstruktioner ges vid anmälan.

Kursen kan genomföras med maximalt 20 deltagare.

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.