Teoretiska perspektiv på logistikens roll i företagets strategi, 7.5 hp

Theoretical Perspectives on the Role of Logistics in the Strategy of the Firm, 7.5 credits

0FIEI03

Utbildningsnivå

Forskarutbildning

Beskrivning

Kursen syftar till att klargöra hur logistik kan bidra till ett företags lönsamhet och tillväxt och därmed vara en bas för ett företags konkurrensfördel. Detta görs i kursen främst genom att belysa logistiken utifrån tre strategiteoretiska perspektiv/skolor; marknadspositionering, resursbaserade teorier, samt dynamiska förmågor.

Anmälan är ej öppen.

Kontaktinformation

Behörighetskrav

Antagen till forskarstudier i marknadsföring, logistik, industriell ekonomi, företagsekonomi eller motsvarande. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

*Kunskap och förståelse 

*1.1 Kunna redogöra för och diskutera vilka grundvalar/antaganden som respektive strategiteoretiskt perspektiv (som tas upp i kursen) bygger på

1.2 Kunna redogöra för och diskutera respektive perspektivs huvudsakliga innehåll och budskap

1.3 Utifrån respektive perspektiv kunna redogöra för och diskutera logistikens strategiska betydelse i ett företag

*Färdighet och förmåga 

*2.1 Kritiskt förhålla sig till och redogöra för och reflektera över användbarheten och relevansen av respektive strategiteoretiskt perspektiv givet en specifik, logistikrelaterad kontext

*Värderingsförmåga och förhållningssätt 

*3.1 Kunna applicera teorierna och genomföra en egen analys i eget empiriskt material (eller annan egen kontext).

Kursinnehåll

På senare år har logistikens roll förändrats kraftigt i många företag. Från att ha varit ett verktyg för kostnads- och kapitalbindningsreduceringar lyfts numera logistikens roll för intäktsökningar och konkurrenskraft fram alltmer. Denna utveckling avspeglas också tydligt i logistikforskningens utveckling. Kursen syftar till att klargöra hur logistik kan bidra till ett företags lönsamhet och tillväxt och därmed vara en bas för ett företags konkurrensfördel. Detta görs i kursen främst genom att belysa logistiken utifrån tre strategiteoretiska perspektiv/skolor; marknadspositionering, resursbaserade teorier, samt dynamiska förmågor.

Dessa tre perspektiv har sedan länge använts inom logistikforskningen, och i kurslitteraturen ingår en lång rad av artiklar som alla på olika sätt applicerar strategiteori på logistikområdet. Här ingår t.ex. litteratur om logistikplattformar och logistikbaserade affärsmodeller.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen bygger huvudsakligen på självstudier kombinerade med seminarier, totalt 3-5 stycken. Inför varje seminarie förväntas deltagarna ha läst igenom och förberett presentationer av ett antal artiklar som de blivit anvisade.

Undervisning kan ske på svenska eller engelska ifall behov av detta finns.

Examination

Kursen examineras genom att deltagarna individuellt skriver en inlämningsuppgift (exempelvis i form av ett konferenspapper) där kursinnehållet tydligt används och relateras till någon form av eget empiriskt material. Utöver detta förväntas deltagarna närvara och delta aktivt under seminarierna.

Betygsskala

Tvågradig skala

Kurslitteratur

Anges vid kursstart.

Övrig information

Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför utbildningen.

Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.

Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.

Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.