Att skriva akademisk text på engelska, 6.0 hp
Academic Writing for Graduate Students, 6.0 credits
0FIEI01
Utbildningsnivå
ForskarutbildningBeskrivning
Kursens syfte är att utveckla forskarstuderandes förståelse och förmåga att tillämpa några av de begrepp, färdigheter och tekniker som krävs för att skriva akademiska texter på engelska. Kursen ger forskarstuderande möjlighet att träna en mängd olika färdigheter och tekniker. Fokus är på hur man ger ett positivt intryck på den potentiella läsaren. Gruppdiskussion och peer-feedback kommer att ge användbara möjligheter att prata om och förklara individuell forskning för personer med olika kunskapsnivåer och förståelse av fältet.
Kursen är full och anmälan är stängd för hösten 2024.
Kontaktinformation
-
Janet Johansson
Examinator
Behörighetskrav
Antagen till forskarstudier. Forskarstuderande vid IEI har förtur till kursen.
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla forskarstuderandes förståelse och förmåga att tillämpa några av de begrepp, färdigheter och tekniker som krävs för att skriva akademiska texter på engelska. Kursen ger forskarstuderande möjlighet att träna en mängd olika färdigheter och tekniker. Fokus är på hur man ger ett positivt intryck på den potentiella läsaren. Gruppdiskussion och peer-feedback kommer att ge användbara möjligheter att prata om och förklara individuell forskning för personer med olika kunskapsnivåer och förståelse av fältet.
Efter avslutad kurs ska forskarstuderande ha
- Ökad medvetenhet om genrer och deras betydelse
- Få en djupare medvetenhet om möjligheterna, restriktionerna och antagandena till olika discipliner
- Utvecklat sin förmåga att kommunicera skriftligt med den avsedda publiken
- Förbättrade deras allmänna språkkunskaper med avseende på grammatisk noggrannhet
- Förvärvat en ökad terminologi i stor utsträckning kopplad till akademiskt skrivande
- Utvärderade sina egna språkstyrkor och svagheter samt utvecklade och förbättrade strategier för att motverka dessa svagheter
- Utvecklat sin förmåga att reflektera kritiskt och ge konstruktiv kritik.
- Utvecklat en personlig agenda för ytterligare förbättringar.
Kursinnehåll
Huvudfokus är att uppmuntra forskarstuderande att förbättra sin skrivförmåga och ge möjligheter att lägga en stabil grund som deras framtida arbete kan baseras på. Tonvikten kommer att läggas på tydlighet, koherens, sammanhållning och korrekthet. Centralt i kursen är begreppet avsedd mottagargrupp och vikten av att formulering av frågan är av vikt.
Efter avslutad kurs ska forskarstuderande kunna
- Producera skriftligt material som är tydligt, koncist och korrekt
- Presentera grafiskt material på ett sätt som är användarvänligt
- Kritiskt utvärdera sitt eget skrivande
- Förklara och motivera de val som de har gjort när det gäller stil och layout
- Kritiskt granska och reflektera över en annan författares arbete och presentera dessa reflektioner med tydlighet och samstämmighet
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen organiseras oftast i halvdagsseminarier, för vilka forskarstuderande förväntas ha förberett material i förväg. Under kursen kommer forskarstuderande att få individuell feedback från både läraren och från andra deltagare. Mycket av språkarbetet kommer att grunda sig på material som härrör från forskarstuderandes texter. En del av varje seminarium kommer att ägnas åt peer feedback och diskussion av uppgifter inom kursen. Gruppdiskussion och peer-feedback kommer att ge användbara möjligheter att diskutera och förklara individuell forskning för personer utanför fältet.
Examination
Kursen kan examineras av:
- individuella skriftliga uppgifter
- reviderat abstrakt för ett pågående paper
- Konstruktiv granskning av andras text.
- Skriven kritik av ett opublicerat paper skrivet av en annan forskarstuderande eller studenter samt förklara och diskutera de punkter som tagits upp i kritiken med författaren eller författarna.
- Både skriftliga och muntliga uppgifter kan förekomma.
Närvaro och aktivt deltagande krävs vid samtliga kurstillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skalaKurslitteratur
Anges vid kursstart.
Övrig information
Kursen beaktar lika villkor och har som mål att ta tillvara de resurser som
studenter med olika bakgrund, livssituation och kompetens tillför
utbildningen.
Litteraturlista och schema fastställs i annan ordning.
Kursutvärdering ska göras av kursansvarig efter varje kurstillfälle.
Resultatet av kursutvärderingen ska kommuniceras till deltagarna för denna kursomgång och kommande kursomgång samt Forskarutbildningsrådet vid IEI.